QUÈ TREBALLEM


         Quan ens plantegem l’ensenyament de l’handbol a un grup de nens o nenes, el primer que hem de tenir en consideració és que només cal ensenyar-los allò que correspongui al seu moment de joc, és a dir, allò que es donarà amb més freqüència en les situacions reals de joc en les que ha de participar. Aquest ensenyament s’ha de fer de forma progressiva seguint quatre nivells de progressió que es corresponen a les quatre categories que conformen l’esport formatiu o de base: benjamí, aleví, infantil i cadet.

         El JH La Llagosta comença el seu treball amb jugadors i jugadores de les categories infantil i cadet i els treballs que s’han de fer en aquestes categories formatives són els següents:

A.     Categoria infantil (jugador@s de primer i segon de la ESO)

Quan s’inicia aquesta categoria, es passa de les defenses individuals i de les regles i el terreny de minihandbol a les defenses zonals i a les regles i el terreny de joc de l’handbol a 7. El canvi és molt gran i s’han de corregir moltes situacions i treballar moltes altres per poder adaptar-se a les noves circumstàncies del joc que s’ha de practicar. Es passa de les defenses individuals a les zonals (preferentment obertes encara que també poden ser tancades) per tal d’intentar aconseguir que els defensors recuperin el desavantatge que tenen respecte als atacants. El defensor passa a encarregar-se de la defensa d’una zona determinada del camp i deixa de banda el marcatge individual per tota la pista. Això comporta la introducció i l’aprenentatge dels següents treballs defensius:

1. Individuals

·          Control a distancia dels oponents que es combina amb el control en proximitat que ja es feia amb anterioritat.
·          Acuit davant el perill d’un llançament (s’ha de prendre decisions davant la situació de què un jugador amb pilota pugui està creant perill de gol o no).

2. Col·lectius

·          Lliscaments. Es produeixen quan els jugadors es troben en diferents línies defensives.
·          Canvis d’oponent. Es produeixen quan els jugadors es troben en la mateixa línia defensiva.
·          Ajudes preventives i decisives que ja es treballaven en les fases anteriors.

         Per part dels atacants és fonamental que aquests s’acostumin a rebre en carrera i ataquin sobre l’espai que hi ha entre els defensors (interval) amb l’objectiu d’ampliar-lo. També és molt important que el jugador amb pilota faci moltes coses amb ella (fintes de passada, de llançament, …) que impliquin perill o sensació de què en qualsevol moment el pot generar. Els continguts a treballar per part dels atacants són:

1. Individuals

·          Recepció en carrera (fonamental).
·          Fixacions.
·          Fintes (llançament, passada, superació del defensor, ...).

2. Col·lectius

·          Circulació de la pilota.
·          Penetracions successives.
·          Encreuaments. Mitjançant aquest treball es busca l’errada del defensor en el marcatge del seu oponent per tal d’afavorir el seu desmarcatge. Aquest és un treball complicat d’aprendre en aquesta edat per què al jugador li costa força percebre les situacions de joc i decidir quan de fixar i penetrar o quan ha de jugar un encreuament.
·          No hem d’oblidar els treballs de bloqueig i passada i va iniciats al llarg de la categoria aleví ui que ara s’han de continuar fent però en espais i temps més reduïts.

  El que és molt important en aquesta edat és que tots els jugadors/es juguin en, com a mínim, un parell de posicions tant d’atac com de defensa per tal d’evitar les especialitzacions.

B.     Categoria cadet (jugador@s de tercer i quart de la ESO) 

         En aquesta categoria la defensa tira enrere una miqueta més la seva posició (defensa zonal més tancada) per poder cobrir molt més els espais de culminació que obté l’atac i, per aquest motiu, els continguts defensius a treballar han de ser els següents:

1. Individuals

·          Blocatge de llançaments exteriors.

2. Col·lectius

·          Blocatge en col·laboració amb el porter.
·          Defensa pròpia del lloc específic on es juga.

         Els atacants, amb el fet de què les línies defensives s’han tirat enrere, es trobem amb la necessitat de treure de l’espai de culminació als defensors i portar-los cap als 9-10 metres i, amb aquesta finalitat, s’introdueixen nous continguts ofensius amb l’objectiu d’afavorir aquesta situació. Els nous continguts de treball són:

1. Individuals

·          Llançaments a distància.

2. Col·lectius

·          Pantalles per tal de retardar la sortida dels defensors.
·          Atac en el lloc específic on es juga.

         En aquesta edat i nivell es produeix l’especialització dels jugadors, encara que és idoni que siguin capaços de poder jugar en diferents llocs específics amb les mateixes garanties d’èxit tant en atac com en defensa.

NOTA: En cada nivell s’introdueixen nous continguts a treballar però això no vol dir que els continguts treballats en els nivells anteriors s’hagin de deixar d’entrenar sinó què també han de ser inclosos en les programacions de treball i insistir sobre ells per tal reforçar el seu aprenentatge i millorar-lo al màxim.